Aesthetic Manifestations of Antithesis in the Context of Poetic Imagery: Selected Models

Authors

  • Khalid Abou-Elnaga كلية التربية/جامعة طبرق/ ليبيا , Faculty of Education/ Tobruk University/ Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/aj.v17i1.3219

Keywords:

Manifestations, Antithesis, Context, Image, Poetics

Abstract

There is no doubt that nothing is more capable of understanding the essence of the experience, and shaping the poet's position on reality according to his aesthetic perception than the poetic image represented in simile, metaphor and metonymy. One of the manifestations of the artistic formation of the poetic image was its blending with many rhetorical styles, including antithesis - one of the rhetorical styles - as it was manifested in the image with abundances of magnificence and beauty, which made it more possible in the soul, and more eloquent in depiction, as it was formulated with brilliance that dazzled the contemplator, and revealed general truths of the soul, which achieved integration between the d an undeniable artistic value in presenting meanings, and its effect appears most when it is an element in drawing it, and shading it with more wonderful artistic shades; The poems came as paintings rich in the colors of rhetorical beauty; announcing to the recipient that the image increases in strength upon strength and beauty upon beauty if it is formulated in another rhetorical system, and that it is necessary to invest in this wonderful artistic color, and to show the possibility of matching it as required by the situation.

References

أولًا: المصادر:

- ابن نجم، زين الدين بن إبراهيم، (1419ه-1999)، الأشباه والنظائر على مذهب أبي حنيفة، وضع حواشيه وخرج أحاديثه الشيخ زكريا عميرات، ج1، دار الكتب العلمية، بيروت لبنان، ط1.

- الرازي، تفسير، (1307ه)، المطبعة الخيرية بالجمالية سنة ـ

- الصعيدي، عبد المتعال، (1988)، بغية الإيضاح، مكتبة الآداب.

- الطبري، تفسيره، (1415هـ - 1994)، هذّبه وحققه وضبط نصه وعلق عليه: بشار عواد، عصام فارس، ج7، مؤسسة الرسالة، بيروت، ط1.

- الغرناطي، أبو جعفر، طراز الحلة وشفاء الغلة، شرح لبديعية ابن جابر الأندلسي، مخطوط بالأزهر، رقم 63.

- القزويني، الإيضاح في علوم البلاغة. (1412هـ -1993)، شرح وتحقيق: محمد عبد المنعم خفاجي، دار الجيل بيروت، ط 3.

- القيرواني، ابن رشيق، (1981)، العمدة في محاسن الشعر وآدابه، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، دار الجيل، بيروت، لبنان.

ثانيًا: المراجع:

- بركة، عبد الغني محمد سعد، (1989)، مستتبعات التراكيب بين البلاغة القديمة والنقد الحديث، دار الطباعة المحمدية.

- الجارم، علي، (1964)، البلاغة الواضحة، دار المعارف بمصر، ط17.

- الحديدي، عبد اللطيف، (1418ه)، شوقيات حافظ، دار المعرفة للطباعة والتجليد، ط1.

- عبد البديع، عزمي، (2003)، من الوجهة التطبيقية في دراسة الفنون البديعية، دار المهندس للطباعة والنشر.

- عتيق، عبد العزيز، علم المعاني، بيروت، لبنان، 1403ه-1983.

- العشماوي، محمد زكي، (2010)، موقف الشعر من الفن والحياة في العصر العباسي، دار الوفاء.

- فيود، بسيوني، (1412ه)، بلاغة تطبيقية، دراسة لمسائل البلاغة من خلال النصوص، ط1.

- فيود، بسيوني، (1425هـ- 2004)، علم البديع دراسة تاريخية وفنية لأصول البلاغة ومسائل البديع، طبعة مؤسسة المختار، ط 2.

- عوف، محمد أحمد، (1988)، معجم المعاني، ط3، دار الشعب. بيروت، لبنان، ط1.

- موسى، أحمد إبراهيم، (1388ه)، الصبغ البديعي، دار الكتاب العربي، ط1.

ثالثًا: الدواوين:

-ابن أبي سلمى، زهير، ديوانه، (1408هـ- 1988)، شرحه الأستاذ: علي حسن فاعور، دار الكتب العلمية.

- ابن حيوس، ديوانه، (1351ه- 1952)، تحقيق: خليل مردم، ج2، المطبعة الهاشمية، دمشق.

- ابن الرعلاء، عدي، (1973)، ديوانه، دار الكتاب العربي، بيروت، ط3.

- ابن كلثوم، عمرو، ديوانه، (1411هـ- 1991)، جمع وتحقيق وشرح: إيميل بديع يعقوب، دار الكتاب العربي، بيروت، لبنان، ط1.

- ابن مطير، الحسين، ديوانه، (ب. ت)، جمعه وقدّم له: حسين عطوان، بدون دار نشر.

- ابن مغراء، ديوانه، (1973)، دار الكتاب العربي، بيروت، ط3.

- أبو تمام، ديوانه، (ب. ت)، شرح: محمد محيي الدين عبد الحميد، مكتبة بيج، ط3.

- أبو العتاهية، ديوانه، (1973)، دار الكتاب العربي، بيروت، ط3.

- إسماعيل، محمود حسن، ديوانه، (1973)، دار سعاد الصباح، بيروت، ط1.

- امرؤ القيس، ديوانه، (ب. ت)، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، ط3، دار المعارف.

- البارودي، ديوانه، (1952)، ج1، ضبطه وصححه وشرحه: علي الجارم، محمد شفيق معروف، المطبعة الأميرية، القاهرة.

- التميمي، قريط بن أنيف، ديوانه (1980)، دار الجيل للنشر والتوزيع، ط1.

- الجارم، ديوانه، (1406-1986)، طبعة دار الشروق، ط1.

- الحارسي، النجاشي، ديوانه، (1430-2009)، جمعه وحققه وشرحه: عدنان محمد أحمد، دار صادر، بيروت.

- حمام، محمد مصطفى، ديوانه، (1987)، دار العودة، بيروت.

- الخزاعي، دعبل، ديوانه، (1403هـ- 1983)، صنعه: عبد الكريم الأشتر، ط 2.

- الفرزدق، ديوانه، (1407هـ- 1987)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط1.

- قيس بن الملوح، ديوانه، (2009)، دار الكتب العلمية، بيروت.

- المازني، ديوانه، (1975)، تولى مراجعته وضبطه وتفسيره: محمود عماد، المجلس الأعلى للفنون والآداب والعلوم الاجتماعية.

- المتنبي، ديوانه، (1403ه-1983)، دار بيروت للطباعة والنشر، بيروت.

- محرم، أحمد، ديوانه، (1920)، مطبعة الفتوح الجديدة.

- مطران، خليل، ديوان (1973)، جـ 2، ط3، دار الكتاب العربي، بيروت.

رابعًا: الرسائل العلمية:

- شريف، محمد حامد، (1994)، السخرية في الأدب العربي بمصر في النصف الأول من القرن العشرين، رسالة دكتوراه كلية اللغة العربية بالمنصورة.

خامسًا: المجلات العلمية:

- الوصيف، هلال الوصيف، (1999)، مجلة كلية اللغة العربية بالمنصورة، من مقال بعنوان: التصوير البياني في شعر المتنبي، جـ1، العدد الرابع.

Downloads

Published

2025-03-11

How to Cite

Aesthetic Manifestations of Antithesis in the Context of Poetic Imagery: Selected Models . (2025). Abhat Journal , 17(1), 44-33. https://doi.org/10.37375/aj.v17i1.3219